Ledarskap

För att en flock ska fungera på ett bra sätt måste det finnas en bra ledare. Om ledarskapet är bra och det finns en tydlig rangordning så blir det väldigt lite konflikter i flocken. Hästarna känner sig trygga och behöver inte hävda sig eller försvara sin plats. Om ledarskapet är dåligt blir det oro i flocken, rangordningen blir otydlig och det blir konkurrens och konflikter.

Hästen är beroende av ett fungerande ledarskap hela tiden. Det är så det fungerar, helt enkelt, oavsett om det är i hagen, i stallet eller på träning/tävling. Om inte jag ser till att visa hästen att jag är ledare så kommer hästen istället att se till att bli min ledare. För ledarskapet är så viktigt och så självklart för hästen att hästen kommer att se till att det finns en ledare i alla situationer. Antingen är det du eller också är det hästen.

All slags ledarskap består av tre delar som alla tre är lika viktiga och måste finnas för att ledarskapet ska fungera:

  1. Dominans som är något man kräver
  2. Respekt som är något man förtjänar
  3. Förtroende som är något man erbjuds

Dominans är någonting självklart för hästen. För de flesta hästar tar det inte längre tid än tio minuter att göra upp om rangordningen. Du visar hästen att du kräver att få dominera genom att ta initiativet. Rent praktiskt gör du göra det genom att få hästen att flytta sig för dig när du ber om det. Precis så gör hästarna mot varandra i flocken också: den som går undan visar sig underlägsen.
När du fått det att fungera är ledarskapet etablerat och i fortsättningen räcker det i vanliga fall med att du är tydlig och konsekvent för att upprätthålla rangordningen.

Respekt är istället något som kan ta lång tid och som måste vara ömsesidig. För att bli respekterad krävs att man är uppmärksam, konsekvent och att man visar intresse för det man gör. Det här är något som hela tiden måste finnas i relationen med hästen för att byggas upp och bibehållas. Respekt kan inte bygga på rädsla.

Förtroende är den allra svåraste delen i ledarskapet och också den som tar längst tid. Förtroende kräver ömsesidig respekt och att man har lärt sig att lita på varandra. Hästen måste känna sig helt trygg med dig som ledare och lita på att du tar bra beslut. Du får förstås inte vara rädd för din häst men du kan inte heller vara ointresserad eller oförstående för hästens behov och beteende.


Vill ni läsa mer sånt här?


Kommentarer
Postat av: ylle

Ledarskap är viktigt, tycker jag. Men allra viktigast är förstås respekt och förtroende, svårare att åstadkomma. Hela själen och empatin måste liksom vara med. Ledarskap kan man ju åstadkomma genom att vara bestämd och brysk t o m. En debatt som aldrig får avstanna! Gäller ju inte enbart hästvärlden, den gäller ALLA. Inte minst inom organisationer (företag) ser man ju ledarskap som saknar respekt o förtroende, folk verkar lyda men gör inte sitt bästa (smiter undan och fuskar när det går)

2010-02-03 @ 06:45:22
URL: http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se
Postat av: Pwö

Mycket bra skrivet men jag vill tillägga en väldigt viktig sak - enligt mig - så måste man ibland lämna över ledarskapet till hästen. Jag tror att detta görs när man kommit till ditt steg 3 -förtroende. T.ex så har hästar väldigt mycket bättre hörsel än vi människor, de har en del instinkter ute i naturen som vi saknar. Jag har varit med om en del situationer, och fått berättat för mig om andra där man har gjort bäst i att lämna över ledarskapet till hästen under en viss situation.

2010-02-03 @ 18:13:39
URL: http://hastliv.blogspot.com
Postat av: Lollo

Jag tycker att det är jätte intressant att läsa om sånthär! :) Jag vill gärna läsa fler sådana inlägg! :)

2010-02-03 @ 20:56:07
URL: http://westerngirl.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin


RSS 2.0