D vitaminer

Jag är väldigt foderintresserad o tänkte jag skulle skriva nåt nångång ibland om foder.
Vitamin A verkar ju logiskt att börja med, så därför börjar jag med vitamin D! hehe 

Varför då?
Jo, för att det är nu, under den mörkaste årstiden som hästen inte kan tillverka eget D-vitamin!
D-vitamin bildas ju i huden när man är i solen så under betessäsongen ska man inte ge något extra tillskott.
Men på hösten är det många hästar som står inne många timmar och när de är ute täckas dem. Och sen under vinterhalvåret är inte solljuset o antalet soltimmar tillräckligt även om hästen går ute dygnet om.

D-vitaminbrist
D-vitamin har stor betydelse för att reglera kalciumnivån i blodet och påverkar hästens förmåga att ta upp kalcium och fosfor. Brist på D-vitamin påverkar skelettet och kan ge benskörhet.

Överdosera inte!
Som de flesta vitaminer och mineraler så är D-vitamin giftigt vid alltför hög överdosering. Så om man ger fullfoder, multivitaminer eller liknande som är D-vitaminberikat ska man förstås kolla D-vitamin innehållet innan man ger extra tillskott.
Behovet av D-vitamin ligger normalt mellan 3000-6000 IE (1-1,5 mg) beroende på hästens storlek och arbete.

Ger ni era hästar D-vitamin?
Vore roligt att höra i vilken form, för jag tycker inte det verkar finnas så mkt att välja emellan till just häst...

Kommentarer
Postat av: Lollo, JUST NU TÄVLING PÅ BLOGGEN, SPONSRAD AV GRAND-PRIX

Mina hästar får D-vitamin nu. De får i flytande form ;)

2010-01-24 @ 22:14:55
URL: http://westerngirl.devote.se
Postat av: Lollo, JUST NU TÄVLING PÅ BLOGGEN, SPONSRAD AV GRAND-PRIX

Oj, glömde skriva att det är KRAFFTS D-vitamin jag använder.

2010-01-24 @ 22:16:56
URL: http://westerngirl.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin


RSS 2.0