Hoppning eller markarbete?

Hamnade i en diskussion efter hoppträningen idag. Och det är inte första gången det kommer upp:
Vad menar man egentligen med markarbete?
Och var går gränsen när man istället kallar det för hoppträning?
Och hur mycket/ofta/högt är "lagom" att hoppa?


Det finns förstås många olika uppfattningar om det och jag vill ändå säga inledningsvis att det borde vara självklart att ta hänsyn till den unika individen och situationen!

Men iaf - det som jag tycker är mest intressant är att folk ofta blir så upprörda när man pratar om det! Både ryttare och mammor och även de ft "hästlösa" ryttare som sitter på läktaren...
Ofta ser man det i olika hästbloggar också: kommentarer som är rena påhopp där man kallar unga ambitiösa ryttare för omdömeslösa eller rent av djurplågare när de bloggar om att de "hopptränat/tävlat" X antal ggr den och den veckan. Även "markarbete" kritiseras ofta: flera gånger i veckan kallas också oansvarigt och ondödigt då det absolut gör att hästen ledsnar på hoppning.

Delar gärna med mig av min egen uppfattning om detta,
men vad tycker ni?

1, Vad menar du med markarbete?
2, Var går gränsen när du istället kallar det för hoppträning?
3, Hur ofta tycker du det kan vara OK att markarbeta?
4, Hur ofta tycker du det kan vara OK att hoppträna?




Kommentarer
Postat av: Hoppbloggen

Tyvärr är det inte alls roligt, varken att köpa eller sälja sadel. Främst när man inte vet vad man letar efter.



Det underlättar enormt om man har en bra sadelutprovare som hjälper en med grader, mått och passande modellar/märken. Tyvärr har vi inget bra utbud alls på sadelutprovare. Dem som finns här i "krokarna" har jag ingen större tillit till. Jacson kommer upp och deras sadelutprovningar är toppen, dock har dem endast sina egna märken, Santa Cruz och Knights vilket är lite när man letar sadel, samt endast nya sadlar.

Jag bor uppe i Norrland i Umeå så tyvärr är det långt åt alla håll för att få bra hjälp.



Har hört mycket gott om Mustangs sadelförmedling, men det är tyvärr så långt bort. Där finns allt, begagnat, nytt och massor av märken. Har en vän i stallet som var där och fick en toppen sadel till ett rimligt pris. Här uppe är vi ganska ställda tyvärr och får förlita oss på egen kunskap samt kollegors.



Roligt att du gillar min blogg!

2010-01-22 @ 01:36:32
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: emelie

hejsan :).

ja jag har hört talas om gurkmeja nu ett tag men har inte riktigt vågat pröva de men tänkte göra det till helgen nu. man ska ge en matsked om dagen men självklart kan man inte ge de på direketn utan man får ju öka lite sakta men säkert. alla hästar gillar tyvärr inte gurkmeja då det luktar ganska äckligt om man frågar mig hihi, så därför är det bra att smyga i det lite i maten :).



rikigt rolig blogg att läsa :).

2010-01-22 @ 07:28:24
URL: http://midnightthriller.blogg.se/
Postat av: emelie

hejsan nu är jag här igen och kommenterar :).



1, markarbete kan man använda i sitt dressyr arbete också och det stärker hästen oerhört mycket.



2, det finns ingen gräns, det finns folk som hopptränar med sina små ponnyer på 30-40 cm det är så olika vad man kallar hopp träning eller inte. hoppträning har ingenting med hur högt hindrerna är utan det handlar mera om ritten innan över och efter hindret man tränar på.



3, jag har inget emot att markarbeta och variation är ju det bästa man kan göra för hästen för att den ska må bra. och dom flesta hästar älskar när det ligger bommar på marken då får dom lite extra go i sig. som jag skrev på fråga 1 att man kan ju även använda markarbets bommar i dressyren finns många som använder sig utav det. så sålänge man varierar sitt arbete är det ingen fara att ha bommar 3 dagar i veckan. sen finns det folk som tycker helt olika mot vad jag tycker. och nu menar jag inte heller att man ska ha 3 gånger i rad eller att har 3 dagar varje vecka utan som jag skrev innan att variera är det bästa man kan göra :).



4, hoppa kan man göra en gång i veckan och då ska de inte alltid vara dom där höga hindrerna som kommer fram utan det ska jobbas på innan över och efter hindrerna, det är de som är viktigt i hoppningen och man ska aldrig känna press på att höja upp högre än vad man egentligen kan utan man kommer tid efter att ha tränat tills man känner att man är redo. många känner pressen och bara höjer upp hindret fast dom egentligen blir rädd och då blir det en usel ridning innan över och efter hindret.



sen är det självklart ifrån häst till häst, vissa klarar av markarbete i ridhuset 3 dagar i veckan och hoppning 1 dag en del klarar kanske bara av markarbeta 1 gång i veckan och hoppningen varannan. det känner man ju från häst till häst :). hoppas du vart nöjd med mina svart hihi.

2010-01-22 @ 07:48:19
URL: http://midnightthriller.blogg.se/
Postat av: Klara Hovstadius -Tävlingsryttare med världens finaste ponny

SV: Tack!:)

2010-01-22 @ 07:57:59
URL: http://klarahovstadius.blogg.se/
Postat av: Lina

Sv: Ja, det blev alldeles för många "mitt-i-prick-upplevelser" på den där listan!



Tack för berömmet, och visst är laminatorn guds gåva till pysslaren?!



Svara på dina frågor också:

1. Markarbete för mig är övningar med lägre hinder (för stor häst upp till ~50 cm), ofta i serier och markbommar, som syftar till att träna lydnad, smidighet och styrka hos hästen.

2. Hoppning är högre hinder och mindre skräp på marken omkring dem :P

3 och 4. Beror helt på hästen. Vissa trivs med och behöver se hinder/bommar ofta och andra kräks om det är mer än en gång i veckan. För mina fungerar det ganska bra med 2 markarbetespass och 1 hoppass på en 10-dagarsperiod.

2010-01-22 @ 08:37:47
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: Lina

Sv: Ja visst, låna på du =)

2010-01-22 @ 11:06:11
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: klars-hästblogg

markarbete för mej är typ att man går överbommar upphöjda eller inte, studs på lågt typ 60 cm, jag tycker inte man bör hoppa vare dag, men man kan ju markarbeta, hoppa och tävla engång var/ vecka. men allt beror ju på indeviden, en häst som inte gillar att hoppa bör man kanske inte jobba på de sättet, men en häst som är het och väldigt taggad kan de vara bra att göra lydnings övningar och sånt med bommar, korta och länga galoppsprång och sånt ! :D



alla hästar är indevider, så att skälla på någns blogg om att man hoppar/markarbetar för mkt, vat man ju inte om man inte känner hästen :) oj vad långt det blev !

2010-01-22 @ 19:32:48
URL: http://klarrs.blogg.se/
Postat av: Pwö

1. Markarbete är allt där bommarna inte ligger så högt så hästen behöver hoppa utan kan trava över utan att ta ett skutt. Och hur högt det är, är ju såklart otroligt individuellt. En del hästar travara ju över 70cm utan problem medans t.ex min arab hoppar om så bommen ligger på 20cm.

2. Se svaret på 1

3. Om man tycker om det och hästen tycker om det så kan man väl ha markarbete varenda dag hela veckan lång. Knappast något som skadar hästen - inte mer än att det kanske blir lite enahanda.

4. Riktig hoppning, där man verkligen arbetar hästen både före, över och efter hindrena kan man (om man har en häst som gillar hoppning och om man själv är hoppinriktiad) ha kanske 2 ggr i veckan.

Så tycker jag :) Men som med allt annat - det är individuellt.

2010-01-25 @ 13:32:21
URL: http://hastliv.blogspot.com
Postat av: Linnéa - http://hastliv.webblogg.se/

vilken intressant blogg!



1. Markarbete för mig är bommar och småhinder. Någon speciell max. höjd har jag ingen aning om men det beror nog en hel del på vad man har för häst. När jag rider markarbete lägger jag mest vikt vid att min häst ska vara lugn och lydig och lyssna på mig!



2. Hoppträning för min del är när jag rider hästen mot hindren i en galopp mer med tryck än när jag rider markarbete och hoppar högre och fler hinder på följd. Självklart rider jag bommar och liknande under uppvärmningen.



3. Jag har en unghäst för tillfället som jag rider markarbete med ca. 2 gånger i veckan och hopptränar med en gång. Skadar inte hästen mer än ett vanligt dressyrpass + att hon blir 100 gånger roligare att rida bara man lägger fram ett par bommar.



4. Riktig hoppning tycker jag att man kan rida max. 2 gånger i veckan :)

2010-01-29 @ 15:31:56
URL: http://hastliv.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin


RSS 2.0